Instytucja kultury m.st. Warszawy

ul. Karowa 20, 00-324 Warszawa

+48 22 255 05 00 | dsh@dsh.waw.pl

Wystawy

  • galeria dsh

Wystawy

Czechosłowacki dizajn. Od Expo 1958 do inwazji 1968

22.06.2017 - 01.10.2017

Czechosłowacki dizajn. Od Expo 1958 do inwazji 1968

22.06.2017 - 01.10.2017

Czym jest słynna czechosłowacka trumna? Na czym polega fenomen szkła prasowanego? Co to jest styl brukselski i dlaczego świat oszalał na jego punkcie? Czechosłowacki dizajn cieszył się największą popularnością w dekadzie tuż po sukcesie na Expo 1958 w Brukseli. Styl „brukselski” zapanował w całej Czechosłowacji, ale przenikał też do innych krajów i inspirował zagranicznych twórców. Dziś wraca do łask i znowu staje się inspiracją dla projektantów. Wystawa w DSH – autorski projekt ołomunieckiego kolekcjonera Jana Jeništy, przygotowany dla Czeskiego Centrum – zaprezentuje polskiej publiczności piękno i uniwersalność stylu, który powstał w ograniczonych warunkach gospodarki socjalistycznej.

Czechosłowacka ekspozycja na wystawie światowej w Brukseli miała zaprezentować styl życia zwykłych Czechów i Słowaków. Dzieliła się na główne części zatytułowane: Praca – Odpoczynek – Kultura. Warszawska wystawa stara się nawiązać do tego podziału. Wystawę rozpoczyna pokaz czechosłowackiego pawilonu na Expo 1958, po którym następują fragmenty tematyczne: Przemysł, Mieszkanie, Moda, Kultura. W ramę czasową wystawy wpisują się najważniejsze wydarzenia lat 1958-1968.

Wystawa w atrakcyjny sposób prezentuje widzom skarby czechosłowackiego wzornictwa. Można na niej znaleźć twórczość graficzną (okładki książek, czasopisma, koperty płyt gramofonowych), fenomen szkła prasowanego, dizajn przemysłowy od naczyń kuchennych po plastikowe krzesła tramwajowe projektu Miroslava Navrátila, meble i wyposażenie mieszkań (telefon nazywany „trumną”, żelazko ETA 212 i suszarkę do włosów produkowaną przez niemal 40 lat), a także ulubione plastikowe zabawki projektu Libuše Niklovej. Zwiedzający mogą chwilę odetchnąć w wygodnie wyposażonym brukselskim pokoiku i przekartkować czasopisma z epoki. Wystawa oferuje też wgląd w czechosłowacką kulturę lat 60. Pojawi się na niej słynne trio wokalne The Golden Kids, plakaty do filmów czeskiej Nowej Fali czy książki autorów zakazanych po roku 1968, w tym pierwsze wydania Żartu Milana Kundery i Perełek na dnie Bohumila Hrabala.

Warszawska wystawa stanowi nawiązanie do wcześniejszych polsko-czeskich wystaw Wojna i Pokój, Dohnat a předehnat oraz Bruselas en Praga, Picasso en Varsovia, prezentowanych w ostatnich latach w Polsce, Czechach i Hiszpanii. Wszystkie je łączy czechosłowacka „bruksela”, polski „new look”, „styl picassowski” i „the Eames Era“, czyli specyficzny styl, który na przełomie lat 50. i 60. „wtargnął“ niemal do każdego domu Europy Środkowej. Charakterystyczne dla tej estetyki opływowe kształty, dynamiczne formy, wyraziste i pastelowe kolory oraz gładkie powierzchnie można odkrywać na wystawie „Czechosłowacki dizajn. Od Expo 1958 do inwazji 1968”.

Organizatorami wystawy są Jan Jeništa, Dom Spotkań z Historią i Czeskie Centrum. Projekt został objęty patronatem honorowym Ambasady Republiki Czeskiej w Polsce.

Wystawa będzie otwarta dla zwiedzających przez całe lato, od 22 czerwca do 1 października 2017.


[[ raporttext ]]