Feniks z popiołów. Zniszczenie i odbudowa Warszawy 1939-1955

Wstecz

14 czerwca w siedzibie UNESCO w Paryżu odbyło się otwarcie wystawy „Feniks z popiołów. Zniszczenie i odbudowa Warszawy 1939-1955”, przygotowanej przez Dom Spotkań z Historią na zlecenie Ministerstwa Spraw Zagranicznych. Wystawa uzyskała patronat UNESCO. Ekspozycję można oglądać do 17 czerwca.

W wernisażu udział wzięła Dyrektor Generalna UNESCO, Pani Irina Bokova. Wygłosiła przemówienie, w którym przypomniała o trudnych momentach polskiej historii i podkreśliła wyjątkowość podjętego przez Polaków trudu odbudowy stolicy kraju. Nawiązała również do swojego niedawnego pobytu w Polsce i wizyty w Muzeum Powstania Warszawskiego.

W otwarciu wystawy uczestniczyli również liczni ambasadorowie, stali przedstawiciele przy UNESCO m.in. z Argentyny, Chin, Chorwacji, Filipin, Hiszpanii, Iraku, Izraela, Libanu, Litwy, Turcji, Malezji, Niemiec (pełniący jednocześnie funkcję Przewodniczącego Rady Wykonawczej UNESCO), Republiki Korei, Rosji, Rumunii, Serbii, Słowacji, Urugwaju, Wybrzeża Kości Słoniowej oraz Zimbabwe. Obecni byli także wysocy rangą pracownicy Sekretariatu UNESCO, w tym Dyrektor Światowego Centrum Dziedzictwa, Przewodnicząca Komitetu Światowego Dziedzictwa, pracownicy Sektora Kultury, a także przedstawiciele Polonii.

Wystawa spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Goście wernisażu byli pod dużym wrażeniem treści zawartych w wystawie oraz towarzyszących jej filmów. Wiele osób podkreślało, że choć znało wcześniej przebieg wojny, nie zdawało sobie sprawy z ogromu zniszczeń w Warszawie oraz wysiłku jaki włożono w jej odbudowę. Zwracano uwagę, że wystawa ta jest niezwykle istotna, ponieważ pokazuje polskie doświadczenie i wiedzę w dziedzinie rekonstrukcji i odbudowy ze zniszczeń wojennych; wpisuje się w obecne działania UNESCO, koncentrujące się na pomocy państwom, których dziedzictwo kulturowe jest zagrożone lub zostało zniszczone w wyniku konfliktów zbrojnych.

Autorzy: Jerzy S. Majewski, Tomasz Markiewicz.
Projekt graficzny Lukasz Kamieniak.
Montaże filmowe: Dariusz Krajewski.
Kuratorki: Monika Kapa-Cichocka, Agnieszka Wyznikiewicz