Oddech. Teatr Erwina Axera i Warszawa teatralna 1956–1966

Wstecz

Dom Spotkań z Historią oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego zapraszają w dniu 27 marca ─ w Międzynarodowy Dzień Teatru ─ na wernisaż wystawy plenerowej „Oddech. Teatr Erwina Axera i Warszawa teatralna 1956–1966”. Wystawa eksponowana będzie na skwerze
im. ks. Jana Twardowskiego (Krakowskie Przedmieście, róg Karowej)

Wystawa opowiada o warszawskiej odwilży teatralnej w 2 połowie 1956 roku, będącej następstwem politycznej odwilży kraju. Teatry, pozostające dotąd we władzy Centralnego Zarządu Teatru, zyskały po 1956 roku twórczą przestrzeń i pewną niezależność. W górującym nad Warszawą Pałacu Kultury i Nauki otwarto Teatr Dramatyczny, wystawiano prapremiery sztuk Gombrowicza, Mrożka, Różewicza oraz autorów europejskich m.in. Ionesco czy Dürrenmatta.
To czas wielkich debiutów (Konrad Swiniarski), powrotów (na deski Teatru Polskiego wracają „Dziady”) i wybitnych twórców: Kazimierza Dejmka (Teatr Narodowy), Adama Hanuszkiewicza
(Teatr Powszechny). Przy ulicy Nowogrodzkiej w Warszawie powstaje nowoczesny teatr muzyczny, a teatry studenckie przebojem zdobywają serca młodych ludzi.

Paweł Płoski – kurator wystawy: „Wystawa przywołuje pamięć jeszcze jednego wybitnego twórcy polskiego teatru – Erwina Axera. W związku z przypadającą w tym roku 100. rocznicą urodzin wybitnego reżysera, który przez ponad trzy dekady miał ogromny wpływ na kształt życia teatralnego stolicy, jego twórczość i teatr są centralnym punktem opowieści o niezwykłym momencie w powojennych dziejach Warszawy, kiedy to po okresie stalinowskiego terroru polskie społeczeństwo mogło spokojniej odetchnąć ”.

Wystawa składać się będzie z ponad 40 zdjęć dwóch najważniejszych fotografów teatralnych tamtego czasu: Edwarda Hartwiga i Franciszka Myszkowskiego.
Kuratorami wystawy są Michał Smolis (prowadzi Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego, zajmuje się historią teatru XX wieku) i Paweł Płoski (kierownik działu literackiego Teatru Narodowego, badacz polityki kulturalnej i zagadnień organizacji teatru). Autorką projektu wystawy jest Kama Schinwelska (Elipsy).

Organizatorzy: Dom Spotkań z Historią i Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego
Partnerzy: Teatr Współczesny, Teatr Narodowy, Teatr Ateneum i Teatr Dramatyczny.
Wernisaż: 27.03 (pon.), 18.00, Dom Spotkań z Historią. Wstęp wolny.

Biogramy kuratorów:
Michał Smolis – prowadzi Archiwum Artystyczne Teatru Narodowego, wykładowca w Kolegium Artes Liberales UW, doktorant Instytutu Sztuki PAN, zajmuje się historią teatru XX wieku.

Paweł Płoski – kierownik działu literackiego Teatru Narodowego, wykładowca i pełnomocnik ds. studenckich Wydziału Wiedzy o Teatrze warszawskiej Akademii Teatralnej, badacz polityki kulturalnej i zagadnień organizacji teatru.

Biogram projektantki wystawy:
Kamila Schinwelska – projektantka grafiki użytkowej i wzornictwa, absolwentka krakowskiej ASP, współzałożycielka studia Elipsy, projektuje dla instytucji kultury m.in. Teatru Narodowego, Narodowego Centrum Kultury, Instytutu Badań Literackich PAN, Instytutu Teatralnego, miesięcznika „Teatr”, współpracuje z galeriami. Jest autorką identyfikacji wizualnych wielu firm, osób i wydarzeń w Polsce i za granicą.