Zapraszamy na wystawy i do księgarni:
od wtorku do piątku: 10:00–20:00 (księgarnia 12:00–20:00)
w sobotę i niedzielę: 12:00–20:00 (księgarnia 12:00–20:00)
wstęp wolny
W cyklu „Zawód: fotoreporter!” – Rządzący i rządzeni
20.03.2012
W cyklu „Zawód: fotoreporter!” – Rządzący i rządzeni
20.03.2012
wydarzenia archiwalne
wydarzenia archiwalne
Spotkania towarzyszą wystawie zdjęć Aleksandra Jałosińskiego. W programie m.in. pokaz filmu dokumentalnego Oczami cenzora (reż. Antoni Krauze, 1999) oraz spotkanie z fotoreporterem Janem Morkiem związanym przez długie lata z nieistniejącą już Polską Agencją Interpress, autorem wielu znakomitych zdjęć z okresu Peerelu. Bohaterami filmu Oczami cenzora są fotoreporterzy byłej Centralnej Agencji Fotograficznej, autorzy ponad 250 nigdy nie opublikowanych zdjęć obrazujących rzeczywistość PRL. Jak wyglądała praca fotoreportera w PRL? Czy świecie gospodarki wolnorynkowej można mówić o cenzurze? Kim byli cenzorzy przed ‘89 rokiem, a kim są teraz?
W programie pokaz filmu dokumentalnego Oczami cenzora (reż. Antoni Krauze, 1999, 29') opowiadającego historię fotoreporterów byłej Centralnej Agencji Fotograficznej (godz. 18.00) oraz spotkanie z wybitnymi fotografikami i fotoreporterami – Janem Morkiem związanym przez długie lata z nieistniejącą już Polską Agencją Interpress, autorem wielu znakomitych zdjęć z okresu Peerelu, Sławomirem Kamińskim, fotoreporterem sejmowym „Gazety Wyborczej” oraz Wojciechem Lelińskim, kierownikiem Działu Foto w tygodniku „Polityka” (godz. 18.30).
Zapraszamy na kolejne spotkania z cyklu:
17 kwietnia: Z aparatem na scenie
Pokaz filmu dokumentalnego Człowiek ze złotym obiektywem. Gościem będzie m.in. Jerzy Kośnik
8 maja: Spotkanie z Aleksandrem Jałosińskim
Więcej na stronie www.facebook.com/DomSpotkanzHistoriaNa zdjęciu: Dwernik w Bieszczadach, 1971. Aleksander Jałosiński o fotografii: "Zdjęcie miało ilustrować tekst na temat nowej polityki rolnej Komitetu Centralnego PZPR, ale cenzura zdjęła artykuł. Fotografia była zaplanowana na całą pierwszą stronę „Kultury” i nie można było jej już wycofać. Poza tym cenzorzy nie widzieli prac fotoreporterów redakcyjnych. Oglądali tylko tzw. płachty, czyli kolumny odbite w drukarni, gdzie zamiast fotografii był czarny kwadrat czy prostokąt. Zdjęcie wkładało się dopiero po zatwierdzeniu tekstu. I w ten sposób krowa zilustrowała tekst Waldemara Łysiaka o języku architektury."
Więcej o wystawie Chodząc po ziemi. 50 lat fotografii prasowej Aleksandra Jałosińskiego