Wydarzenia towarzyszące wystawie
Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974. Zapraszamy na trzeci już cykl spotkań towarzyszących ekspozycji.. Tym razem o roli fotografii wojennej w historii Warszawy oraz cenie jaką płaci reporter za bycie świadkiem opowiedzą - Krzysztof Jaszczyński (Fundacja „Warszawa 1939.pl”), Piotr Andrews (Agencja Reutera) oraz Wojciech Jagielski (reporter „Gazety Wyborczej”).
PROGRAM DNI BRYANA VOL. 3:
18 lutego (piątek), godz. 18.00-19.30: spotkanie:
Trofea wojny
W jakim celu okupanci fotografowali rujnowane przez siebie miasto? Jaką rolę w dokumentowaniu oblężonej Warszawy odegrał Julien Bryan, a jaką niemieccy reporterzy? Czym były dla Niemców zdjęcia z oblężonej Warszawy – narzędziem propagandy, osobistą pamiątką czy może trofeum wojennym? Spotkanie poprowadzi Krzysztof Jaszczyński z Fundacji „Warszawa 1939.pl”.
19 lutego (sobota), spotkania filmowe
-
14.00-17.00 Chciałem by Warszawa była wielka…
„Dopilnuję, żeby miał pan samochód i tłumacza do dyspozycji oraz zgodę na fotografowanie wszystkiego, co pan zechce” - spotkanie filmowe na temat legendy prezydenta Stefana Starzyńskiego, który pomógł Julienowi Bryanowi w dokumentowaniu oblężonej Warszawy.
-
14:00 Stefan Starzyński, 1993, 39', reż. Edmund Szaniawski
-
15:00 Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie...,1978, 86', reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki
Powtórka na życzenie widzów. Wieczór filmowy.
-
18.00: Fotograf wojenny (War Photographer), reż. Christian Frei, 2001, 96’. Dokument poświęcony Jamesowi Nachtweyowi, jednemu z najwybitniejszych fotografów wojennych. Dzięki kamerze umocowanej na aparacie fotograficznym widz patrzy na świat oczami fotoreportera, towarzyszy mu w trakcie zdjęć na terenie byłej Jugosławii, podczas ekshumacji zwłok pomordowanych w Kosowie oraz w Palestynie.
-
19.30: Napalm i dziewczyna: Historia pewnej fotografii (The Picture of the Napalm Girl), reż. Marc Wiese, 2010, 53’. Dokument opowiadający historię wstrząsającego zdjęcia wietnamskiej dziewczynki uciekającej przed bombą z napalmem. Czarno-białe zdjęcie z 1972 roku 21-letniego Nicka Uta zdobyło nagrodę Pulitzera i World Press Photo.
20 lutego (niedziela)
-
14:00-15.30: Spotkanie: Być dostatecznie blisko
Spotkanie z Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera, nominowanym w 1996 roku do nagrody Pulitzera za zdjęcie masakry w Sarajewie. Pokaz zdjęć i rozmowa o tym, czym jest fotografia wojenna. Jak blisko trzeba być, aby uchwycić rzeczywistość wojenną w jednym kadrze?
-
16.00-17.00: Pokaz filmowy: Fotograf na wojnie, reż. Huw Talfryn Walters, 2008, 50’.
Wybitni fotoreporterzy odsłaniają kulisy swojej pracy. Ashley Gilbertson znalazł się w ogarniętym wojną Iraku w wieku 25 lat. Anastasia Taylor-Lind fotografuje konflikt między Turkami i Kurdami. Stanley Green od 10 lat dokumentuje wojnę w Czeczenii.
-
17.00-18.30: Spotkanie: Świadkowie wojen
Spotkanie z Wojciechem Jagielskim, reporterem „Gazety Wyborczej” i Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera. Rozmowa o etosie zawodowym korespondenta wojennego, fotoreporterach z Bractwa Pif-Paf i (nie)zapomnianych obrazach wojny w Afryce i Azji. Jaką cenę przychodzi zapłacić reporterowi za to, że historia tworzy się na jego oczach, że jest świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych przełomu wieków na całym świecie?
W dniach 11-13 marca zapraszamy na ostatnią odsłonę Dni Bryana. W programie m.in. pokaz kolorowanych zdjęć z oblężonej Warszawy autorstwa Juliena Bryana oraz nominowany do Oskara film
Śmierć Kevina Cartera (The Death of Kevine Carter) w reżyserii Dana Kraussa.
Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dwóch poprzednich edycji Dni Bryana:
Dni Bryana vol. 1
Dni Bryana vol. 2