„Kino a transformacja. Z archiwum polskiego kapitalizmu” ponownie w Domu Spotkań z Historią. Cykl wraca po wakacyjnej przerwie. I to w świetnym stylu, bo w ramach kolejnej odsłony pokażemy „Młode wilki” Jarosława Żamojdy – tytuł należący do najważniejszych dokonań polskich filmowców w okresie transformacji.

Temat spotkania: Nie było żadnego wczoraj, nie ma żadnego jutro, jest tylko dziś. Kapitalizm jako przygoda
„Młode wilki”, bardziej niż jakikolwiek inny film połowy lat 90., wcieliły polską fantazję o nakręceniu „filmu amerykańskiego”, zanurzonego w gatunku, dynamicznego i młodzieńczego, splatającego nuty komediowe z tragicznymi. W czasie premiery, czyli w 1995 roku, był to obraz świeży i nowatorski – zarówno od względem realizacyjnym, jak i marketingowym (ścieżka dźwiękowa Various Manx). Wyróżniał się także społeczną obserwacją umiejętnie wplecioną w wartką, przykuwającą uwagę akcję.
Bohaterami filmu Jarosława Żamojdy są dziewiętnastolatkowie: Robert, „Biedrona”, „Cichy” i „Cobra”. Panowie o wdzięcznych pseudonimach zajmują się przemytem narkotyków, a nielegalny biznes zapewnia im życie na poziomie niedostępnym dla ich rówieśników. Pewnego dnia boss grupy wycofuje się z interesu i od tej pory chłopcy muszą działać na własną rękę. Do rozpoczęcia nowego etapu potrzebny jest jednak ktoś z nieposzlakowaną opinią. Wybór pada na Roberta, kiedyś klasowego prymusa.
O obrazie świata, w którym marzenia chłopców wchodzących w dorosłość zderzają się brakiem legalnych perspektyw na urzeczywistnienie amerykańskiego snu oraz o specyfice kina przygody w scenerii rodzącego się kapitalizmu porozmawiamy z filmoznawcą, doktorem Michałem Oleszczykiem. Spotkanie poprowadzi doktor Ewa Drygalska.
dr Michał Oleszczyk – krytyk filmowy, filmoznawaca i tłumacz. Był dyrektorem artystycznym Festiwalu Filmowego w Gdyni oraz programerem i rzecznikiem prasowym festiwalu Off Plus Camera. Autor książki „Gorycz wygnania. Kino Terence'a Daviesa” oraz licznych publikacji krytycznofilmowych w mediach polskich i zagranicznych. Współredagował książki: „Medycyna w filmie” (z Maciejem Ganczarem), „Trzynasty miesiąc. Kino Braci Quay” (z Kubą Mikurdą) i „Kino wykolejone. Rozmowy z Guyem Maddinem” (również z Kubą Mikurdą). Pracuje jako adiunkt na Wydziale „Artes Liberales” Uniwersytetu Warszawskiego.
Prowadząca: Ewa Drygalska – dr nauk humanistycznych, historyczka filmu i amerykanistka. Pisze dla „Dwutygodnika”, „Znaku” i „Kina”.