Jak projektuje się wystawy? Jak na przestrzeni dekad zmienił się język wystawienniczy? Jak stworzyć wystawę tak, żeby ludzie widzieli na niej nie tylko eksponaty, ale także siebie – widza? Czym są etalaże i foto-murale? Zapraszamy na oprowadzenie po wystawie „Pozowane, podpatrzone. Fotografie Wojciecha Plewińskiego” i opowieść o narzędziach wizualnych wystawiennictwa stosowanych od połowy lat 40. do lat 60. XX wieku.
Naszymi przewodnikami będą projektanci z grupy CENTRALA – projektanci wystawy, którzy starają się przywracać narzędzia tradycyjne dla ekspografii. To dawne pojęcie opisywało praktykę twórczą osób, według których wystawiennictwo, posługując się specyficznym językiem przestrzennym, tworzy autonomiczne medium doświadczania i eksperymentowania z rzeczywistością.
Małgorzata Kuciewicz, Simone De Iacobis/ Fot. Tomasz Kubaczyk
CENTRALA Simone De Iacobis, Małgorzata Kuciewicz – projektowali m.in. wystawy poświęcone twórczości Zofii i Oskara Hansenów (2014-2018), Jacka Damięckiego (2017) oraz Wojciecha Zamecznika (2018) wykorzystujące zrekonstruowane gramatyki wystawiennicze tych twórców. Obecnie projektują aranżację tegorocznego Pawilonu Polskiego na 60. Biennale Sztuki w Wenecji — wystawę ukraińskiego kolektywu Open Group (artyści: Yuriy Biley, Pavlo Kovach i Anton Varga, kuratorka: Marta Czyż).