Dni Bryana (18-20.02), vol. 3, dzień drugi

Wydarzenia towarzyszące wystawie Amerykanin w Warszawie. Stolica w obiektywie Juliena Bryana 1936-1974. Zapraszamy na trzeci już cykl spotkań towarzyszących ekspozycji.. Tym razem o roli fotografii wojennej w historii Warszawy oraz cenie jaką płaci reporter za bycie świadkiem opowiedzą – Krzysztof Jaszczyński (Fundacja „Warszawa 1939.pl”), Piotr Andrews (Agencja Reutera) oraz Wojciech Jagielski (reporter „Gazety Wyborczej”).

PROGRAM DNI BRYANA VOL. 3:

18 lutego (piątek), godz. 18.00-19.30: spotkanie: Trofea wojny

W jakim celu okupanci fotografowali rujnowane przez siebie miasto? Jaką rolę w dokumentowaniu oblężonej Warszawy odegrał Julien Bryan, a jaką niemieccy reporterzy? Czym były dla Niemców zdjęcia z oblężonej Warszawy – narzędziem propagandy, osobistą pamiątką czy może trofeum  wojennym? Spotkanie poprowadzi Krzysztof Jaszczyński z Fundacji „Warszawa 1939.pl”.

19 lutego (sobota),  spotkania filmowe

  • 14.00-17.00 Chciałem by Warszawa była wielka…

„Dopilnuję, żeby miał pan samochód i tłumacza do dyspozycji  oraz zgodę na fotografowanie wszystkiego, co pan zechce” – spotkanie filmowe na temat legendy prezydenta Stefana Starzyńskiego, który pomógł Julienowi Bryanowi w dokumentowaniu oblężonej Warszawy.

  • 14:00 Stefan Starzyński, 1993, 39', reż. Edmund Szaniawski
  • 15:00 Gdziekolwiek jesteś panie prezydencie…,1978, 86', reż. Andrzej Trzos-Rastawiecki

Powtórka na życzenie widzów. Wieczór filmowy.

  • 18.00: Fotograf wojenny (War Photographer), reż. Christian Frei, 2001, 96’.  Dokument poświęcony Jamesowi Nachtweyowi, jednemu z najwybitniejszych fotografów wojennych. Dzięki kamerze umocowanej na aparacie fotograficznym widz patrzy na świat oczami fotoreportera, towarzyszy mu w trakcie zdjęć na terenie byłej Jugosławii, podczas ekshumacji zwłok pomordowanych w Kosowie oraz w Palestynie.
  • 19.30: Napalm i dziewczyna: Historia pewnej fotografii (The Picture of the Napalm Girl), reż. Marc Wiese, 2010, 53’. Dokument opowiadający historię wstrząsającego zdjęcia wietnamskiej dziewczynki uciekającej przed bombą z napalmem. Czarno-białe zdjęcie z 1972 roku 21-letniego Nicka Uta zdobyło nagrodę Pulitzera i World Press Photo.

20 lutego (niedziela)

  • 14:00-15.30: Spotkanie: Być dostatecznie blisko

Spotkanie z Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera, nominowanym w 1996 roku do nagrody Pulitzera za zdjęcie masakry w Sarajewie. Pokaz zdjęć i rozmowa o tym, czym jest fotografia wojenna. Jak blisko trzeba być, aby uchwycić rzeczywistość wojenną w jednym kadrze?

  • 16.00-17.00: Pokaz filmowy: Fotograf na wojnie, reż. Huw Talfryn Walters, 2008, 50’.

Wybitni fotoreporterzy odsłaniają kulisy swojej pracy. Ashley Gilbertson znalazł się w ogarniętym wojną Iraku w wieku 25 lat. Anastasia Taylor-Lind fotografuje konflikt między Turkami i Kurdami. Stanley Green od 10 lat dokumentuje wojnę w Czeczenii.

  • 17.00-18.30: Spotkanie: Świadkowie wojen

Spotkanie z Wojciechem Jagielskim, reporterem „Gazety Wyborczej” i Piotrem Andrewsem, fotoreporterem Agencji Reutera. Rozmowa o etosie zawodowym korespondenta wojennego, fotoreporterach z Bractwa Pif-Paf i (nie)zapomnianych obrazach wojny w Afryce i Azji. Jaką cenę przychodzi zapłacić reporterowi za to, że historia tworzy się na jego oczach, że jest świadkiem najważniejszych wydarzeń politycznych przełomu wieków na całym świecie?

W dniach 11-13 marca zapraszamy na ostatnią odsłonę Dni Bryana. W programie m.in. pokaz kolorowanych zdjęć z oblężonej Warszawy autorstwa Juliena Bryana oraz nominowany do Oskara film Śmierć Kevina Cartera (The Death of Kevine Carter) w reżyserii Dana Kraussa.

Zapraszamy do obejrzenia zdjęć z dwóch poprzednich edycji Dni Bryana:

Dni Bryana vol. 1

Dni Bryana vol. 2