CZYM JEST KONCERT? | spotkanie

Jak współcześni twórcy – muzycy, kompozytorzy, kuratorzy – zmieniają formę i funkcję koncertów? Dołączcie do spotkania z dr Moniką Pasiecznik, które poprowadzi Agnieszka Rasmus-Zgorzelska. Dyskusja otwiera nowy cykl „Nauka objaśnia świat”, organizowany przez Dom Spotkań z Historią i Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Punktem wyjścia do rozmowy będzie monografia Moniki Pasiecznik „Od prezentowania dzieł do tworzenia krytycznej wiedzy. Eksperymenty kuratorskie w publicznym koncercie pierwszych dekad XXI wieku” (wyd. Fundacja na rzecz Nauki Polskiej, 2024). Autorka analizuje w niej wybrane projekty kuratorskie oraz – coraz popularniejsze – eksperymenty z formą koncertu. Pokazuje, że wywodzący się z XIX wieku model muzycznej kreacji i recepcji przestaje być satysfakcjonujący zarówno dla artystów, jak i dla publiczności.

Monika Pasiecznik – badaczka, krytyczka i kuratorka zajmująca się muzyką współczesną i eksperymentalną. W 2023 r. obroniła doktorat w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego na temat eksperymentów kuratorskich w koncercie. Autorka książki o cyklu operowym LICHT Karlheinza Stockhausena („Rytuał superformuły”, wyd. Krytyka Polityczna 2011), współautorka książki o współczesnych operach („Po zmierzchu”, wyd. Krytyka Polityczna 2012). Tłumaczka książki Harry’ego Lehmanna „Rewolucja cyfrowa w muzyce. Filozofia muzyki” (Bęc Zmiana 2016). Publikuje m.in. w „Glissandzie”, „Neue Zeitschrift für Musik”, „Positionen”. Jurorka międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Jako kuratorka współpracowała m.in. z festiwalami: Warszawska Jesień, Huddersfield Contemporary Music Festival, Darmstädter Ferienkurse für Neue Musik, Expozice Nové Hudby Brno, Klang Copenhagen Avantgarde Music Festival.

Agnieszka Rasmus-Zgorzelska – absolwentka anglistyki UW i podyplomowego Studium Urbanistyki i Gospodarki Przestrzennej na Wydziale Architektury Politechniki Warszawskiej. Współtwórczyni i szefowa Fundacji Centrum Architektury, redaktorka, dziennikarka i tłumaczka, zainteresowana teorią tłumaczenia jako aktem komunikacji międzykulturowej. Prowadzi projekty wydawnicze, jest kuratorką wydarzeń artystycznych i edukacyjnych związanych z popularyzowaniem wiedzy o architekturze. W swojej pracy zajmuje się budowaniem mostów między różnymi dyscyplinami sztuki oraz między specjalistami i amatorami.