SYNOPSIS
Pełen absurdu i nieoczekiwanej energii film found footage o przełomowym momencie polskiej i światowej historii.
Polska, 1981. Kraj na skraju rozwijającej się rewolucji, z władzami komunistycznymi gotowymi na wszystko, aby ją stłumić. Generał Wojciech Jaruzelski ogłasza w telewizji historyczną decyzję: 13 grudnia w Polsce Ludowej wprowadzony zostaje stan wojenny. Następnego dnia na ulice wjeżdżają czołgi. Żołnierze przejmują kontrolę nad miastami, wprowadzają godzinę policyjną, a armia pacyfikuje strajkujących robotników. Dziennikarze państwowi próbują zdyskredytować opozycję pod przewodnictwem Lecha Wałęsy, a członkowie Solidarności trafiają do więzień. Propaganda działa na pełnych obrotach. Zaczyna się reglamentacja towarów, kolejki po papier toaletowy i inne absurdalne próby zduszenia ducha wolności i niezależności. Czy Polska zapłacze nad swoim losem, czy raczej wyśmieje farsowy teatr, w którym to ona gra główną rolę?
„Rok z życia kraju” miał swoją światową premierę na Krakowskim Festiwalu Filmowym, gdzie zdobył Srebrny Róg dla reżysera filmu o wysokich walorach artystycznych w Konkursie Międzynarodowym. Film znalazł się także w selekcjach prestiżowych festiwali Ji.hlava International Documentary Film Festival oraz DOK Leipzig.
TOMASZ WOLSKI – reżyser, scenarzysta, operator i montażysta. Absolwent dziennikarstwa na Uniwersytecie Jagiellońskim i Kursu Dokumentalnego w Mistrzowskiej Szkole Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy (2003). Uczestnik Berlinale Talent Campus oraz warsztatów Berlin Today Award, programu EKRAN+ (2017) w Szkole Wajdy. Stypendysta programu „Młoda Polska” Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Członek Stowarzyszenia Filmowców Polskich, Polskiej Akademii Filmowej oraz Europejskiej Akademii Filmowej (EFA). Od roku 2024 członek Rady Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Jego ostatni pełnometrażowy film dokumentalny, „1970”, był pokazywany na ponad 50 międzynarodowych festiwalach na całym świecie i zdobył wiele nagród (Visions du Réel, Krakowski Festiwal Filmowy, Zagrebdox, Festival Film Dokumenter, Batumi International Art. House Film Festival). Był także autorem montażu filmów „Babi Jar. Kontekst” i „Proces kijowski” Siergieja Łoźnicy oraz „Jeźdźcy na koniach” Anny Gawlity.