Program

  • cykle
  • film
  • spotkanie

Program

HOME MOVIES: NIECHCIANE ARCHIWA | Amatorskie nagrania filmowe jako źródło historyczne

07.12.2023
godzina 18:00

HOME MOVIES: NIECHCIANE ARCHIWA | Amatorskie nagrania filmowe jako źródło historyczne

07.12.2023
godzina 18:00

  • cykle
  • film
  • spotkanie
cykle film spotkanie  

Podczas piątego, ostatniego spotkania z cyklu „Home movies: niechciane archiwa” porozmawiamy o filmach amatorskich jako źródle do badań historycznych. Co nowego wnoszą te materiały do naszej wiedzy na temat nazizmu i II wojny światowej? Czym różnią się one od innych źródeł: dokumentów urzędowych, relacji świadków, zdjęć czy filmów propagandowych? Na co trzeba szczególnie uważać przy ich analizie?

Żołnierze kompanii propagandowych przy przeglądaniu materiałów, marzec 1940. Fot. Bundesarchiv/Wikimedia Commons

Żołnierze kompanii propagandowych przy przeglądaniu materiałów, marzec 1940. Fot. Bundesarchiv/Wikimedia Commons

W dyskusji udział wezmą dr hab. Magdalena Saryusz-Wolska – kulturoznawczyni i socjolożka, pracowniczka naukowa Niemieckiego Instytutu Historycznego w Warszawie, zajmuje się pamięcią zbiorową i historią wizualną, oraz dr Margarete Wach – filmoznawczyni i krytyczka związana przez lata z Akademią Sztuk Medialnych w Kolonii, specjalizująca się w historii i teorii filmu. Spotkanie poprowadzi dr Zofia Wóycicka – historyczka i kuratorka muzealna, prowadzi badania nad pamięcią społeczną i muzeami, w szczególności dotyczące II wojny światowej i zagłady, obecnie jest adiunktem na Wydziale Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego.
HOME MOVIES: NIECHCIANE ARCHIWA
W 1932 roku firma Kodak wprowadziła na rynek wynalazek, który zdemokratyzował kino – lekkie, przenośne kamery. Węższa niż w przypadku profesjonalnego sprzętu taśma 8mm pozwalała zapisać na jednej rolce od 3 do 4,5 minuty nagrania. Firma zapewniała pełną obsługę w myśl hasła: „Ty naciskasz przycisk, my robimy resztę”. Wkrótce konkurencyjne rozwiązania przedstawiła niemiecka Agfa; obie firmy jeszcze przed wojną oferowały zapis na taśmie kolorowej. Filmowcy-amatorzy utrwalali więc na taśmach wszystko: relacje z wakacji i podróży, uroczystości rodzinne, wydarzenia publiczne, spacery i życie domowe. Wybuch wojny nie oznaczał końca kariery home movies. Filmowcy-amatorzy w żołnierskich mundurach poruszali się po całej Europie, docierając wszędzie, gdzie stacjonowały niemieckie wojska. Utrwalali to, czego nie chciały widzieć kamery filmujące na użytek propagandy III Rzeszy. To właśnie te nieznane i odrzucone świadectwa filmowe z okresu okupacji niemieckiej nagrywane przez żołnierzy i przedsiębiorców będą tematem spotkań. W ramach każdego z nich pokażemy wybrane fragmenty filmów poświęcone innemu okresowi bądź aspektowi wojennej rzeczywistości na terenach polskich okupowanych przez III Rzeszę.