Praca archiwistek i archiwistów to fascynujące połączenie wytrwałości i entuzjazmu poszukiwaczy skarbów. Bywa żmudna i czasochłonna, ale też pełna niespodzianek i tajemnic, które dzięki niej mogą ujrzeć światło dzienne. Podczas spotkania Katarzyna Kalisz z Narodowego Archiwum Cyfrowego, partnera wystawy „Zbyszko Siemaszko. Fotograf Warszawy”, opowie o kulisach pracy nad spuścizną fotograficzną Zbyszka Siemaszki. Pierwsze koperty z negatywami trafiły do archiwum NAC w 2007 roku, w latach 2007-2008 NAC kupiło od autora ponad 6 tysięcy klatek negatywów fotografii datowanych od lat 50. aż do lat 90. XX wieku. Dziś spuścizna Siemaszki powiększyła się do ponad 12 tysięcy fotografii - kolejne ponad 6 tysięcy klatek negatywów NAC kupiło w 2023 roku od spadkobierców autora.
Spotkanie odbywa się w ramach programu wydarzeń towarzyszących wystawie „ZBYSZKO SIEMASZKO. FOTOGRAF WARSZAWY”.
Pracownica Zakładów Przemysłu Cukierniczego im. 22 Lipca dekorująca torciki wedlowskie, 1956. Wedel był najsłynniejszą marką cukierniczą przedwojennej Warszawy. Pomimo zniszczeń wojennych Janowi Wedlowi udało się uruchomić produkcję fabryki już w początku 1945 roku. Władze komunistyczne przejęły jego sklepy w 1948, fabrykę zaś znacjonalizowano w roku 1949, nadając jej wyśmiewaną do końca PRL-u nazwę „Zakłady Przemysłu Cukierniczego im. 22 Lipca”. Na opakowaniach słodyczy nadal widniała nazwa „E. Wedel”, tyle że z dyskretnym dopiskiem: „d.” – dawny. Fot. NAC
„Zbyszko Siemaszko. Fotograf Warszawy” to nowa wystawa Domu Spotkań z Historią, prezentująca ponad 200 zdjęć z imponującego artystycznego dorobku fotografa, na której zobaczymy Warszawę Zbyszka Siemaszki z lat 50. i 60.
Twórca fotografował ją dniem i nocą, eksperymentował z perspektywą, szukał ciekawych ujęć. Pokazywał stolicę jak dynamiczną, nowoczesną metropolię, rozświetloną neonami. Dokumentował jej odbudowę, fotografował nową architekturę i odnowione zabytki, ruchliwe centrum miasta i Pragę, osiedla mieszkaniowe i plaże nad Wisłą. Starannie planował kadr, atmosferę i estetykę zdjęcia, ale też łapał na gorąco uliczne scenki i z bliska przyglądał się przechodniom.
Jako fotoreporter tygodnika „Stolica” realizował różne tematy, pokazując życie codzienne w realiach PRL-u. Był artystą miejskiej fotografii dokumentalnej.
To pierwsza tak obszerna i przekrojowa prezentacja twórczości Zbyszka Siemaszki, czerpiąca zarówno ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego jak i Agencji FORUM. Na wystawie będzie można zobaczyć nie tylko jego fotografie i wybrane okładki Tygodnika „Stolica” ze zdjęciami Siemaszki, ale także oryginalne aparaty fotograficzne twórcy. Kuratorami wystawy są Katarzyna Madoń-Mitzner oraz Krzysztof Wójcik, varsavianistyczne opisy zdjęć opracował Jerzy S. Majewski.
Więcej informacji o wystawie →