Program

  • cykle
  • film
  • spotkanie

Program

KINO A TRANSFORMACJA. Z ARCHIWUM POLSKIEGO KAPITALIZMU – Sukces (odc. 1)

14.04.2018
godzina 16:00

KINO A TRANSFORMACJA. Z ARCHIWUM POLSKIEGO KAPITALIZMU – Sukces (odc. 1)

14.04.2018
godzina 16:00

  • cykle
  • film
  • spotkanie
cykle film spotkanie  

Co rodzime kino mówiło o transformacji w Polsce? W jaki sposób snuło opowieść o trudnym przedsięwzięciu zmiany ustrojowej i gospodarczej po 1989 roku? Zapraszamy na pierwsze spotkanie w ramach cyklu „Kino a transformacja. Z archiwum polskiego kapitalizmu”.
 


Temat spotkania: Kapitał, o którym mówił Marks, masz szansę dziś zrobić Ty. Wchodzenie w kapitalistyczną dorosłość.

Zaczniemy od pokazu pierwszego odcinka serialu Sukces w reżyserii Krzysztofa Grubera. Jest sylwestrowa noc 1987 roku, na dwa lata przed oficjalną zmianą systemu politycznego i gospodarczego. Dla jednych coraz bardziej oczywisty upadek Polski Ludowej oznacza krach dotychczasowych dobrze znanych struktur, zatopienie niezatapialnego Titanica, dla innych otwierają się niedostępne dotąd możliwości. W serialu Krzysztofa Grubera z 1995 roku splatają się losy cinkciarza, przedsiębiorczego prezesa Dorexu i ambitnej prawniczki Tekli. Kto wygra w wyścigu o lepsze jutro i w którym momencie owy wyścig się zaczął? 

Po pokazie wspólnie z Kają Klimek, publicystką popkulturową, przyjrzymy się fascynującej historii nowego, dopiero wyłaniającego się pojęcia „sukces”, telewizji lat 90., ambicjom, pragnieniom i dyskursom medialnym wokół tajemniczego dobra zwanego kapitałem.

Kaja Klimek – tłumaczy filmy, pisze o nich (kiedyś dla Filmu, Dwutygodnika i Filmwebu) i nieustannie o nich dyskutuje – również z młodymi ludźmi w ramach programów edukacji filmowej NHEF, PISF i Filmoteki Szkolnej. Na Festiwalu Short Waves w Poznaniu zajmuje się polskim krótkim metrażem. Prowadziła Weekendowy Magazyn Filmowy w TVP, a obecnie prowadzi Hashtag Warsztat – YouTube'owego vloga poświęconego popkulturze i filmom.

Prowadząca: Ewa Drygalska – dr nauk humanistycznych, historyczka filmu i amerykanistka. Pisze dla „Dwutygodnika”, „Znaku” i „Kina”.