13.04.2007, , ul. Karowa 20, DSH, Sala Spotkań
Klasyka polskiego dokumentu: Filmy Ireny Kamieńskiej
W miniony piątek, miłośnicy polskiego dokumentu mieli okazję uczestniczyć w kolejnej imprezie w ramach cyklu
Klasyka polskiego dokumentu, tym razem poświęconej twórczości Ireny Kamieńskiej. Autorka, choć zazwyczaj zaliczana do tzw. „szkoły Karabasza”, ma jednak własny język filmowy — zwraca uwagę na detale, które silnie poruszają emocje, a bohaterów dobiera według swoistego klucza. Jej celem — jak powiedziała — jest „robienie filmów o ludziach, którzy nie mieli łatwego życia”. Bez tego założenia nie powstałyby jej najgłośniejsze, wstrząsające filmy: Robotnice i Dzień za dniem.
Fotografia z archiwum Ireny Kamieńskiej
W wieczornym pokazie mogliśmy zobaczyć następujące dzieła reżyserki:
Dzień dobry, dzieci (1966), 12’. Dzień pracy młodej wiejskiej nauczycielki. Film dyplomowy uznawany za debiut reżyserski Ireny Kamieńskiej. Nagrodzony na festiwalu filmowym w Krakowie w 1967 r.
Zapora (1976), 16’. Portret mieszkańców wsi Maniowy pod Czorsztynem. Opowieść o ludziach postawionych w obliczu wielkiej budowy, która ma zmienić ich życie. Film nagrodzony na festiwalu filmowym w Krakowie
w 1977 r.
Robotnice (1980), 16’. Dokument o robotnicach Krośnieńskich Zakładów Przemysłu Lniarskiego. Film nagrodzony na festiwalach
w Oberhausen i Krakowie w 1981 roku.
Dzień za dniem (1988), 16’. Opowieść o bliźniaczkach, które przez wiele lat pracowały przy transporcie i rozładunku cegieł. Smutny bilans pracowitego życia. Film nagrodzony na festiwalach w Oberhausen
i Krakowie w 1989 roku oraz Clermont-Ferrand, Tampere
i Paryżu w 1990 r.