Archiwum wydarzeń

  • wydarzenia archiwalne

Archiwum wydarzeń

Segment – PRL dla początkujących

13.04.2016

Segment – PRL dla początkujących

13.04.2016

  • wydarzenia archiwalne
wydarzenia archiwalne  

Planszowa gra w terenie

W roku 2010 obchodziliśmy 30-lecie powstania Solidarności, która zmieniła losy Polski i całej Europy Środkowo-Wschodniej. Częścią obchodów rocznicowych było uruchomienie na Placu Solidarności w Gdańsku realizowanej przez całą dobę gry plenerowej „Segment czyli PRL dla początkujących”. Teraz „Segment – PRL dla początkujących” planszowa gra plenerowa zawitała do stolicy. Gra ma przybliżyć młodym mieszkańcom Warszawy rzeczywistość PRL-u oraz poszerzać wiedzę o najnowszej historii Polski, w tym historii Solidarności. "Cenzura zatrzymała Twój list do Wolnej Europy, jesteś śledzony przez SB. Aby zmylić pościg udajesz sportowca i … robisz 10 przysiadów. Kupiłeś na wsi pół świniaka. Wracając Trabantem wpadasz w ręce MO i aby zachować rąbankę kładziesz łapówkę na pole ŁAPÓWKA." To tylko niektóre z  zadań w grze plenerowej „Segment – PRL dla początkujących”.  Gracze poruszają się za pomocą kostki po dwóch skrzyżowanych kwadratach (10X10 m), symbolizujących oficjalny świat PRL-u oraz sferę nieoficjalną, podziemną. Pierwszymi uczestnikami gry w Warszawie, w czasie uroczystego otwarcia, byli uczniowie białoruskiego Liceum Humanistycznego im. Jakuba Kołasa oraz warszawskiego IX Liceum Ogólnokształcącego im. Klementyny Hoffmanowej. Gra znajduje w Parku Kazimierzowskim w Warszawie, u zbiegu ulic Browarnej i Oboźnej (poniżej mapa). Zasady są wyjaśnione poniżej oraz na planszy w miejscu gry.  W przypadku grup zorganizowanych istnieje możliwość poprowadzenie gry przez edukatora DSH (kontakt:edu@dsh.waw.pl 22 255 05 25).

Zasady gry

W grze poruszać się można po polach oficjalnych oraz skrótach, czyli polach „drugiego obiegu”, wpisanych w środek planszy. Korzystanie ze skrótów nie jest obowiązkowe, skraca grę, ale też wiąże się z  większymi zagrożeniami. Gracze stają na polu START i ustalają kolejność gry. Po rzucie kostką rozpoczyna się ruch po planszy. Gracz wykonuje polecenie opisane na polu, na którym znalazł się po wyrzuceniu danej liczby oczek. Nie obowiązuje zasada powtarzania rzutu kostką po wyrzuceniu 6 oczek. Z pól: CZARNY RYNEK, STRAJK, PEWEX można wejść na drogę skrótu, przez nie też można z tej drogi zejść. Jeśli gracz trafi na pole PRZYMUSOWA EMIGRACJA,  zostaje wyłączony z dalszej gry. Musi jednak pozostać  na tym polu do momentu, aż ostatnia osoba dotrze do mety. Odrębne pole ŁAPÓWKA służy do umieszczania fantów, określanych w grze mianem łapówki. Aby zakończyć grę, należy wyrzucić tyle oczek, ile brakuje do mety. Jeśli gracz wyrzuci mniej oczek – posuwa się do przodu, jeśli więcej – stoi w miejscu.  Planszę można obejrzeć po pobraniu pliku w formacie PDF (poniżej). Serdecznie zapraszamy! Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Stołecznego Warszawy.