Zapraszamy na wernisaż wystawy, na której będzie można zobaczyć niemal 150 zdjęć trzynastu fotografek. Ich fascynujące historie odsłaniają kulisy pracy fotoreporterskiej. Są opowieścią o nierzadko krętych drogach do zawodu, życiowych wyborach, marzeniach i pasjach, tematach, które je pociągały, a także czasach, w których przeszło im żyć i pracować.
W spotkaniu wezmą udział fotografki Anna Biała, Anna Beata Bohdziewicz, Iwona Burdzanowska, Anna Brzezińska, Joanna Helander, Marzena Hmielewicz, Anna Michalak-Pawłowska, Anna Musiałówna, Agnieszka Sadowska, Maja Sokołowska, a także Monika Szewczyk-Wittek, kuratorka wystawy i autorka książki „Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek”. Rozmowę poprowadzi dziennikarka oraz historyczka sztuki Anna Sańczuk. Wydarzenie odbędzie się w Domu Spotkań z Historią i będzie transmitowane na naszym Facebooku.
Z powodu trwającej pandemii i ograniczeń z niej wynikających liczba osób, które mogą wziąć udział w wydarzeniu, jest ograniczona. Do limitu nie są wliczane osoby zaszczepione przeciwko COVID-19 i posiadające potwierdzający to certyfikat. Na miejscu prosimy o zasłanianie ust i nosa.
Wystawę tworzą zdjęcia wydarzeń politycznych, społecznych i sportowych, a także fotografie portretowe. Pokażemy aparaty, publikacje, stykówki i inne pamiątki bohaterek. Publikację „Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek” Moniki Szewczyk-Wittek, poprzedzającą tę ekspozycję, tworzyły historie Anny Beaty Bohdziewicz, Anny Brzezińskiej, Iwony Burdzanowskiej, Joanny Helander, Marzeny Hmielewicz, Anny Michalak-Pawłowska, Anny Musiałównej, Anny Pietuszko-Wdowińskiej, Agnieszki Sadowskiej i Mai Sokołowskiej. Na wystawie znajdziemy zdjęcia wszystkich tych osób, a ponadto fotografie Anny Łoś, Anna Białej i Małgorzaty Kujawki.
W spotkaniu wezmą udział:
Anna Biała — swoją przygodę z fotografią zaczęła w pracowni fotograficznej w Pałacu Młodzieży w Warszawie. Tata podarował jej radziecki aparat Zenit B i tak otworzył przed nią ten pasjonujący świat. Po studiach na Uniwersytecie Gdańskim (na kierunku oceanografia) wróciła do Warszawy na podyplomowe Studium Fotografii Naukowej, które stworzył dr Marek Ostrowski. Później przez cztery lata pracowała w Pałacu Młodzieży jako instruktorka fotografii. W 1990 roku trafiła na trzydzieści lat do „Gazety Wyborczej”, do działu fotograficznego — początkowo pracowała jako laborantka, a następnie, wraz z rozwojem technologii, jako graficzka.
Anna Beata Bohdziewicz — fotografka, kuratorka wystaw i autorka tekstów o fotografii. Pracę zawodową zaczynała od filmu. W 1975 roku odbyła podróż po Azji, a zdjęcia z Afganistanu złożyły się na jej pierwszą wystawę „Chorasan” (1978). W 1981 roku jako niezależna fotografka współpracowała z NSZZ „Solidarność”, a w stanie wojennym aż do końca lat 80. z nielegalnym ruchem kulturalnym i prasą podziemną. Jej najsłynniejszy i realizowany od 1982 roku cykl — „Fotodziennik, czyli piosenka o końcu świata” — to osobisty zapis codzienności. Był wielokrotnie prezentowany na wystawach w Polsce i za granicą. Fotografie z serii „Kapliczki warszawskie” (2009) opublikowała w książce przygotowanej wraz z Magdaleną Stopą, a niektóre zdjęcia z „Fotodziennika” ukazały się w wyborze „1989. Wszystko od nowa” (2014). Obie te publikacje były wydane przez Dom Spotkań z Historią, druga z nich wraz z Wydawnictwem Monoplan.
Iwona Burdzanowska — po ukończeniu Policealnej Szkoły Fotograficznej w Zespole Szkół Fotograficznych w Warszawie zajęła się fotografia naukową, mikro i makrofotografią, rentgenografią i fotografią w promieniach UV w Zakładzie Mikrobiologii na Uniwersytecie Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie. Po dziesięciu latach zamieniła fotografię naukową na prasową, dołączając w 1991 roku do lubelskiego oddziału „Gazety Wyborczej”. W redakcji, z którą była związana do 2012 roku, pracowała jako fotoreporterka, kierowniczka działu fotograficznego, fotoedytorka i dziennikarka. Jej zdjęcia ukazywały się także w innych tytułach, na przykład „Polityce” i „Newsweeku”.
Anna Brzezińska — fotografka, fotoedytorka, kuratorka wystaw i członkini jury konkursów fotograficznych. Fotografią zajmuje się zawodowo od 1980 roku. Pierwsze zlecenia realizowała w „Kurierze Polskim”. W 1981 zaczęła fotografować dla „Tygodnika Solidarność”, a potem dla „Solidarność Rolników” i tygodnika „Za i Przeciw”. Jej zdjęcia były publikowane między innymi w „The New York Times”, „The Daily Telegraph”, „The Guardian”, „The Independent”, „Herald Tribune”, „Liberation”, „La Croix”. W latach 1990–2004 związała się z dziennikiem „Rzeczpospolita”, gdzie była fotoreporterką i szefową działu fotograficznego. Od 2004 do 2017 była redaktorką naczelną i dyrektorką Redakcji Fotograficznej Polskiej Agencji Prasowej, później główną fotoedytorką w Domu Spotkań z Historią.
Joanna Helander — fotografka, reżyserka filmów dokumentalnych, reporterka i tłumaczka. Studiowała romanistykę na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie. W 1968 roku została aresztowana za protest przeciwko inwazji Wojsk Układu Warszawskiego na Czechosłowację. W 1971 roku wyemigrowała do Szwecji, gdzie w Göteborgu ukończyła studia fotograficzne. Debiutowała książką „Kobieta: en bok om kvinnor i Polen” („Kobieta. Książka o kobietach w Polsce”, 1978). Współpracowała ze środowiskami artystycznymi w Polsce i Szwecji. Opublikowała kilkanaście książek i albumów. W 2001 została odznaczona przez Ministra Spraw Zagranicznych za wybitne zasługi dla promocji Polski w świecie, w 2012 Krzyżem Wolności i Solidarności przez Prezydenta RP, a w 2018 roku odznaczeniem Jana Masaryka przez senat Republiki Czeskiej.
Marzena Hmielewicz — fotografka i fotoreporterka prasowa. Studiowała fotografię na Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu i techniki audiowizualne w Massachusetts Institute of Technology w Cambridge (USA). Pracowała w Muzeum Historycznym we Wrocławiu jako fotografka, była także wieloletnią fotoreporterką „Gazety Wyborczej” we Wrocławiu i Warszawie (1993–2006). Od 2006 roku jest freelancerką i publikuje w magazynach, tygodnikach oraz dziennikach, między innymi „National Geographic”, „Financial Times”, „Newsweeku” czy „Polityce”. Współpracuje z agencją fotograficzną EST&OST. Wraz z Marcinem Jamkowskim tworzy kolektyw fotograficzny Adventure Pictures.
Anna Michalak-Pawłowska — fotografka, teatrolożka, animatorka kultury i wykładowczyni. W pierwszej połowie lat 80. pracowała w Pałacu Młodzieży jako instruktorka fotografii, a później w Związku Artystów Scen Polskich. W czasie stanu wojennego i później organizowała spotkania środowiska opozycyjnego i artystycznego. W latach 1983–1987 publikowała w „Sztandarze Młodych”, „Na przełaj”, „Ekspresie Wieczornym” i „Przeglądzie Katolickim”. W późniejszym okresie zajęła się teatrem, kulturą i prowadzeniem projektów artystycznych. Od 2006 roku jest ekspertką w programach grantowych m. st. Warszawy, a od 2013 roku pełnomocniczką Prezydenta m.st. Warszawy ds. Edukacji Kulturalnej.
Anna Musiałówna — fotografka, fotoreporterka prasowa i kuratorka wystaw. Przez prawie dekadę pracowała dla studenckiego tygodnika „itd”, a następnie w „Przyjaciółce”, „Na Przełaj” i „Razem”. Od 1996 roku współpracuje z tygodnikiem „Polityka”, gdzie opublikowała ponad 150 fotoreportaży w rubryce „Na własne oczy”. Była kuratorką wystaw „Polska lat 70.”, „Droga przez Polskę” czy „Kraj na dorobku”, a także współautorką fotografii do albumów przedstawiających Polki i Polaków, którzy w czasie wojny ratowali społeczność żydowską – „Sprawiedliwi wśród narodów świata”. Prace Musiałówny znalazły się na wystawie „Dokumentalistki — polskie fotografki XX wieku” prezentowanej w 2008 roku w galerii Zachęta. Jest członkinią Związku Polskich Artystów Fotografików, Stowarzyszenia Dziennikarzy Polskich i Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
Agnieszka Sadowska — fotografka i fotoreporterka prasowa oraz jurorka w konkursach fotograficznych. W 1984 roku ukończyła dwuletni stacjonarny kurs dla instruktorów fotografii II stopnia na Uniwersytecie Ludowym w Radawnicy, a w 1989 roku Wyższe Studium Fotografii w Warszawie. Pracowała w zespole fotograficznym Państwowego Przedsiębiorstwa Pracownie Konserwacji Zabytków, następnie jako fotoreporterka i fotoedytorka w tygodniku „Plus” oraz w białostockiej „Gazecie Wyborczej”. Od lat dokumentuje wydarzenia społeczne i kulturalne w regionie podlaskim.
Maja Sokołowska — fotoreporterka sportowa i fotografka studyjna. W ciągu 20 lat pracy w magazynie ilustrowanym „Sportowiec” fotografowała ludzi sportu, ich rywalizację na boiskach i matach. Jej zdjęcia zdobyły uznanie Komisji Artystycznej Związku Polskich Artystów Fotografików, do którego należy od 1981 roku. W latach 90. otworzyła studio fotograficzne. Specjalizując się w aranżacji kwiatów, swoje prace sprzedawała na całym świecie. Obecnie fotografuje pejzaż, architekturę i ukochane psy. Uczestniczyła w wystawach fotograficznych w kraju i za granicą.
Monika Szewczyk-Wittek — absolwentka Instytutu Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego (specjalizacja fotografia). Fotoedytorka i kuratorka. Autorka tekstów oraz wywiadów z fotografami i fotografkami. Pomysłodawczyni przedsięwzięć promujących fotografię, między innymi projektu Wszyscy Jesteśmy Fotografami. Kierowała archiwizacją i digitalizacją zbiorów TR Warszawa. Współkuratorka archiwum Pawła Pierścińskiego. Prowadzi zajęcia z fotoedycji i etyki fotografii na Uniwersytecie Warszawskim. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Autorka książki „Jedyne. Nieopowiedziane historie polskich fotografek”.
Rozmowę poprowadzi Anna Sańczuk — dziennikarka, historyczka sztuki i współautorka programów telewizyjnych poświęconych szeroko pojętej kulturze. Wraz z Maciejem Ulewiczem prowadziła magazyn „Kultura do kwadratu”. Obecnie współpracuje z „Vogue Polska” i vogue.pl, gdzie pisze portrety, teksty o sztuce oraz wywiady z twórcami i pisarkami.