Program

  • wokół wystaw

Program

„Zbyszko Siemaszko. Fotograf Warszawy” | wernisaż

07.03.2024
godzina 18:00

„Zbyszko Siemaszko. Fotograf Warszawy” | wernisaż

07.03.2024
godzina 18:00

  • wokół wystaw
wokół wystaw  

„Zbyszko Siemaszko. Fotograf Warszawy” to nowa wystawa Domu Spotkań z Historią, prezentująca ponad 200 zdjęć z imponującego artystycznego dorobku fotografa, na której zobaczymy Warszawę Zbyszka Siemaszki z lat 50. i 60. 7 marca o godzinie 18:00 zapraszamy do Domu Spotkań z Historią na wernisaż wystawy jego fotografii.

Twórca fotografował ją dniem i nocą, eksperymentował z perspektywą, szukał ciekawych ujęć. Pokazywał stolicę jak dynamiczną, nowoczesną metropolię, rozświetloną neonami. Dokumentował jej odbudowę, fotografował nową architekturę i odnowione zabytki, ruchliwe centrum miasta i Pragę, osiedla mieszkaniowe i plaże nad Wisłą. Starannie planował kadr, atmosferę i estetykę zdjęcia, ale też łapał na gorąco uliczne scenki i z bliska przyglądał się przechodniom.

Aleje Jerozolimskie z Centralnym Domem Towarowym (CDT), początek lat 60.  Popularny „Cedet” był dziełem czystego funkcjonalizmu. Należał do najwybitniejszych osiągnięć polskiej myśli architektonicznej po II wojnie światowej. Wszystko tu wynikało z funkcji: żelbetowy szkielet konstrukcyjny pozwalający na tworzenie wielkich przestrzeni handlowych na każdym piętrze czy szklane ściany zalewające wnętrza światłem dziennym. Projekt Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego powstał w 1948 roku. Jego realizacja przeciągnęła się do roku 1951, gdy obowiązywała już doktryna socrealizmu. Ledwo ukończony budynek został poddany wówczas miażdżącej krytyce partyjnych ideologów.  Spłonął w 1975 roku. Odbudowano go na siedzibę domu towarowego Smyk, zmieniając nieco jego architekturę zewnętrzną. Kilkanaście lat temu praktycznie został rozebrany i odtworzony z przywróceniem wyrafinowanego kształtu zewnętrznego. Nie jest już domem towarowym, lecz biurowcem ze sklepami na dolnych poziomach. Na pierwszym planie niemiecki samochód DKW F8, tzw. dekawka.  Fot. FORUM

Aleje Jerozolimskie z Centralnym Domem Towarowym (CDT), początek lat 60. Popularny „Cedet” był dziełem czystego funkcjonalizmu. Należał do najwybitniejszych osiągnięć polskiej myśli architektonicznej po II wojnie światowej. Wszystko tu wynikało z funkcji: żelbetowy szkielet konstrukcyjny pozwalający na tworzenie wielkich przestrzeni handlowych na każdym piętrze czy szklane ściany zalewające wnętrza światłem dziennym. Projekt Zbigniewa Ihnatowicza i Jerzego Romańskiego powstał w 1948 roku. Jego realizacja przeciągnęła się do roku 1951, gdy obowiązywała już doktryna socrealizmu. Ledwo ukończony budynek został poddany wówczas miażdżącej krytyce partyjnych ideologów. Spłonął w 1975 roku. Odbudowano go na siedzibę domu towarowego Smyk, zmieniając nieco jego architekturę zewnętrzną. Kilkanaście lat temu praktycznie został rozebrany i odtworzony z przywróceniem wyrafinowanego kształtu zewnętrznego. Nie jest już domem towarowym, lecz biurowcem ze sklepami na dolnych poziomach. Na pierwszym planie niemiecki samochód DKW F8, tzw. dekawka. Fot. FORUM

Jako fotoreporter tygodnika „Stolica” realizował różne tematy, pokazując życie codzienne w realiach PRL-u. Był artystą miejskiej fotografii dokumentalnej. 

To pierwsza tak obszerna i przekrojowa prezentacja twórczości Zbyszka Siemaszki, czerpiąca zarówno ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego jak i Agencji FORUM. Na wystawie będzie można zobaczyć nie tylko jego fotografie i wybrane okładki Tygodnika „Stolica” ze zdjęciami Siemaszki, ale także oryginalne aparaty fotograficzne twórcy. Kuratorami wystawy są Katarzyna Madoń-Mitzner oraz Krzysztof Wójcik, varsavianistyczne opisy zdjęć opracował Jerzy S. Majewski. Więcej informacji o wystawie →

7 marca 2024 roku, wieczór otwarcia wystawy fotografii Zbyszka Siemaszki w Domu Spotkań z Historią uświetni wyjątkowy koncert kwartetu w składzie Jan Emil Młynarski (perkusja, śpiew), Jarosław Bothur (saksofon tenorowy, flet), Tymon Kosma (wibrafon) oraz Max Mucha (kontrabas), który odwoła się do bogatej tradycji polskiej szkoły jazzu. Muzycy nawiążą do korzeni tego gatunku prezentując wybrane tematy Henryka Warsa oraz wybrane kompozycje Krzysztofa Komedy znanych z jego polskich, europejskich i amerykańskich filmów. Warszawa Zbyszka Siemaszki rozbrzmiewała muzyką taneczną, folklorem i jazzem.

„Na przełomie lat 50. i 60 do głosu doszło nowe pokolenie muzyków, którzy rozsławili polski jazz oraz film w całej Europie, jednocześnie w licznych lokalach rozrywkowych do tańca grali muzycy dobrze pamiętani przez warszawiaków sprzed II wojny światowej. Na podwórkach i bazarach królowała muzyka tradycyjna. Zbyszko Siemaszko bacznie się temu przyglądał przez szklane okienko aparatu fotograficznego. Podczas koncertu kwartet spróbuje przenieść się wraz z widzami do tamtej Warszawy.

Wstęp na wystawę, wernisaż i koncert jest wolny.

ZBYSZKO SIEMASZKO. FOTOGRAF WARSZAWY

kuratorzy: Katarzyna Madoń-Mitzner (DSH), Krzysztof Wójcik (FORUM)
varsavianistyczne opisy zdjęć: Jerzy S. Majewski
projekt graficzny: Kotbury – Andrzej Budek, Jacek Ebert
koordynacja projektu i produkcja wystawy: Julia Libera, Olga Pigłowska
współpraca: Agnieszka Sural, Magdalena Stefańczyk
redakcja: Małgorzata Purzyńska, Katarzyna Madoń-Mitzner
tłumaczenie: Krzysztof Ścibiorski
korekta: Anna Kaniewska (polski), Christopher Smith (angielski)
przygotowanie zdjęć do druku: Tomasz Kubaczyk
realizacja projektu wystawy: Willow Service Mateusz Wierzbicki
druk: Druk wielkoformatowy Paweł Ciepielewski
program wydarzeń: Kinga Sochacka
promocja: Marta Czyż, Marianna Januszewicz, Marta Rogowska, Nadzieja Rudzka, Kaja Stępkowska
projekt plakatu: to/studio
Fotografie pochodzą ze zbiorów Narodowego Archiwum Cyfrowego oraz Polskiej Agencji Fotografów FORUM.

Dziękujemy naszym partnerom: Narodowemu Archiwum Cyfrowemu i Polskiej Agencji Fotografów FORUM, oraz Annie i Filipowi Siemaszkom za ich życzliwość dla tego projektu.